Behind Every Great Product. The Role of the Product Manager by Marta Cagan
Polecamy zapoznanie się z doskonałym, mimo że wiekowym już (2005 rok) artykułem autorstwa Marty Cagan z Silicon Valley Product Group. W materiale można znaleźć, w zwięzły sposób, zdefiniowaną koncepcję Product Managera. Mimo, że od opublikowania skryptu minęło już 7 lat, wszystkie zawarte w nim tezy są wciąż aktualne. Wraz z oryginalnym tekstem oraz linkiem bezpośrednim do stron Silicon Valley Product Group (kliknij), które są skarbnicą wiedzy w temacie Product Managementu, przedstawiamy – za artykułem: „Behind Every Great Product. The Role of the Product Manager” (http://svpg.com/assets/Files/productmanager.pdf), cechy oczekiwane od dobrego Product Managera:
- Pasja tworzenia produktów (kreatywność, chęć/potrzeba spełnienia się, projektowania, wynajdywania)
- Umiejętność zrozumienia („wejścia w buty”) klienta, pozytywne nastawienie mimo odrębnej niekiedy opinii, „czucie” rynku
- Błyskotliwość, inteligencja – niezbędne przy inwencji, zdolność do nieszablonowego podejścia i rozwiązywania problemów
- Wewnętrzna spójność w zachowaniu, postawie, stylu zarządzania – spójny komunikat widoczny na zewnątrz, towarzyszący całemu procesowi tworzenia i zarządzania produktem
- Pewność siebie – podobnie jak wyżej – jasny komunikat – pewność przy podejmowaniu decyzji a co za tym idzie – świadomość odpowiedzialności
- Komunikacja i umiejętność właściwej komunikacji – jasne, klarowne i w pełni zrozumiałe komunikaty werbalne i pisemne
W/w wymienione cechy są opisane jako te trudne do szybkiego nauczenia. Są często wrodzone, nabyte poprzez lata praktyki i doświadczenie. Poniżej cechy do nauczenia:
Wiedza:
- Poznaj swojego klienta (grupę docelową/target), jego potrzeby, poznaj klientów swego klienta i ich potrzeby, poznaj jego konkurencję
- Poznaj swój produkt, swoje możliwości, możliwości swojego produktu – co naprawdę jest możliwe
- Znaj swoją konkurencję, obserwuj jak działają, jakich dostarczają rozwiązań, niech się staną inspiracją a nie tylko koniecznością do rywalizacji – choć rywalizacja jest zdrowa i kiedy jej nei ma, należy ją sobie wynaleźć
Podejście/postawa:
- Bez wyjątków/kompromisów – pełna odpowiedzialność za produkt i wszystko co z nim związane
- Zdefiniowanie czynników dobrego produktu – co przyjmie rynek? Nie ważne, że produkt będzie dobry, będzie perfekcyjnie działał. Nie to jest istotne. To jest konieczne ale to zbyt mało…
- Zero świętości. Jeśli trzeba, należy umieć zacząć wszystko od nowa
Umiejętności:
- Wykorzystanie technologii, znajomość technologii, kreatywność w łączeniu możliwości
- Koncentracja – umiejętność skupienia na istotnych cechach produktu, rozwiązania, użyteczności
- Time management – nie wymaga komentarza
- Klarowne pisanie – umiejętność formułowania przekazów pisemnych w sposób zrozumiały dla każdego bez konieczności dodatkowych wyjaśnień
- Umiejętność prezentacji –jw. +zdolność przekonywania do swoich przekonań, pomysłów
- Ogólna wiedza biznesowa – efektywność ekonomiczna, pojęcia kosztów, gospodarki magazynowej, transportu itd…
To wszystko w teorii jeśli chodzi o profesjonalnego i idealnego PM-a. Każda z cech, umiejętności stanowi doskonały obszar do poprawy, do zwiększenia efektywności i skuteczności. Można, a wręcz należy ją w sobie trenować. My – avbcPolska – służymy pomocą w konstruowaniu dobrych treningów.