Jak zrobić dobre wrażenie?

Pierwsze wrażenie – ile można wygrać a ile stracić?

Powiedzenie „Dobre wrażenie robi się tylko raz” wciąż jest prawdziwe i to w wielu sytuacjach: począwszy od rozmowy rekrutacyjnej, poprzez pierwsze spotkanie z Klientem a na rozmowie telefonicznej czy nawet wysłaniu wiadomości email (a nawet wpisie na platformach społecznościowych) skończywszy. Skąd zatem wiadomo czy dobrze się „sprzedałeś” w każdej z tych sytuacji? Co faktycznie należy robić? I jaki jest najlepszy sposób dalszego postępowania?

Co mówią fachowcy?

Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne ponieważ powstaje bardzo szybko i pozostawia trwały ślad: dokonujemy oceny (obcych nam ludzi) w przeciągu NANOsekund. A co istotne, niezwykle trudno jest wpłynąć na zmianę pierwotnie dokonanej oceny. Innymi słowy, zdecydowanie lepiej nawiążesz relację i wejdziesz w interakcję, jeśli rozpoczniesz z „mocnym wejściem”. Otrzymasz wtedy swoisty kredyt zaufania a błędy, które Ci się przydarzą, z dużym prawdopodobieństwem zostaną potraktowane pobłażliwiej. Mocne, pierwsze wrażenie daje również większą swobodę „bycia  zwykłym człowiekiem”. Poniżej zamieszczono kilka strategii, które pozwolą innym przekonać się do Ciebie od pierwszego wejrzenia.

Przygotowanie do spotkania

Przed spotkaniem, nieważne czy o pracę czy z nowym, potencjalnym Klientem, odrób niewielkie zadanie domowe. Dowiedz się, kto będzie Twoim rozmówcą, co go interesuje i czego od Ciebie może chcieć. Twoim celem jest „pokazać że rozumiesz problem, który leży  na sercu drugiej osoby i w jaki sposób Twoje kompetencje mogą być przydatne”. Przygotuj 2,3 punkty do rozmowy, które uważasz za istotne i które chcesz przekazać podczas spotkania. Te punkty będą się zmieniać w zależności od sytuacji, ale generalnie powinny być pokazem np. Twojej wiedzy, zdolności strategicznego planowania i zrozumienia biznesu. Idealnie, jeżeli tematy, które przygotowałeś w sposób naturalny wypłyną w trakcie rozmowy, gdyby jednak się nie pojawiły, dobrze wtedy o nich wspomnieć przed końcem np.: „Zanim się rozstaniemy, jest kilka spraw, co do których chcę mieć pewność, że o nich wspomniałem…”

Mowa ciała bądź jej świadomy

Kiedy spotykasz kogoś obcego (nieważne czy to potencjalny Klient czy ewentualny pracodawca) dla większości z nas całkiem naturalny jest odruch lekkiego podenerwowania, czego jednak nie chcemy okazywać. Język Twego ciała powinien być „swobodny i przekonujący”.  Oczywiście jak z każdą radą, łatwo ją wygłosić lecz jednak trudniej zrealizować. Zasadne zatem jest  skorzystanie z  metody „Siła postawy ciała” (przed spotkaniem) w celu obniżenia poziomu kortyzolu. Wykonaj klika długich kroków. Usiądź w pozycji wyprostowanej. Przejdź się z klatką wypchniętą do przodu. Nawet jeśli to nie jest Twój naturalny sposób poruszania się, możesz przybrać pozycje, które zwiększą Twoją pewność siebie. W przypadku spotkań o szczególnie wysokim poziomie, pomocne może się okazać nagranie siebie, aby zobaczyć jak inne osoby mnie widzą. Obserwując siebie, można wychwycić niedostatki oraz wprowadzić mechanizmy celem ich eliminacji.

Mocne strony w kontaktach

Fajnie jest mieć „zaufanych doradców” w postaci przyjaciół i kolegów, którzy pomogą Ci zrozumieć jak możesz „zawojować świat”. Zapytaj ich: jakie Twoje mocne strony i przydatne cechy zauważają, oraz o inne pozytywne rzeczy o Tobie. Podczas spotkania z nową osobą staraj się uwydatniać właśnie te atrybuty. Pomyśl również o komplementach, którymi darzą Cie inni. Możesz je odrzucać jak coś co naturalnie do Ciebie trafia, ale tak naprawdę to właśnie są rzeczy, w których jesteś dobry i które powinieneś podkreślać aby wywrzeć dobre wrażenie. Kolejnym zadaniem jest przełożyć te komplementy na coś mierzalnego. Jeśli np. koledzy twierdzą że jesteś doskonałym menedżerem, poszukaj dowodów na poparcie takiej opinii. Możliwe, że np. Twoi podwładni awansują szybciej albo Twój zespół jest bardziej wydajny. Nie bądź skromny, przedstaw dowody, że to Twoja zasługa!

Budowa zaufania – znajdź wspólny temat

Innym sposobem na zbudowanie relacji jest znalezienie jakiegoś punktu wspólnego. Nie musi to być nic poważnego. Wystarczy wydział tej samej uczelni, posiadanie dzieci w podobnym wieku albo przeczytanie tej samej książki w ostatnim czasie. Celem jest zbudowanie relacji dotyczącej codziennego życia. Zdobycie takich informacji być może będzie wymagało od Ciebie zabawy w małego detektywa, jednak jest tego warte. Kieruj się takimi wskazówkami jak kibicowanie jakiejś drużynie sportowej, zamiłowanie do jakiegoś regionu na świecie, albo podziw dla jakiejś szczególnej postaci historycznej. W obecnych czasach, jest całkowicie naturalnym aby poszukać kogoś  w LinkedIn albo na Facebooku, co często dostarcza wątków do późniejszej konwersacji. Ważne abyś nie lekceważył takich pogawędek, gdyż często mają one niebagatelne znaczenie.

Jak zaangażować rozmówcę?

Najczęstszym błędem, które popełniają osoby chcące zrobić na kimś dobre wrażenie, jest przekonanie, że dokonają tego przez prezentację własnej, ogromnej wiedzy. Lecz fakt jest taki: Twoim celem nie jest porażać wiedzą lecz kreowanie rozmowy, która zostanie zapamiętana i zaangażuje. Zatem próbuj wciągnąć tą drugą osobę i słuchaj co ona mówi. Im lepiej „poczujesz” drugą osobę tym większa szansa na zrobienie pozytywnego wrażenia. Pamiętaj, że ludzie lubią mówić o sobie, zatem zadawaj pytania mocno otwarte, z wyrazem troski takie jak np.: Czym ciekawym się Pani teraz zajmuje? Robiąc tak, możesz bez problemu dowiedzieć się co daną osobę np. pasjonuje. To może być nowa funkcja w pracy, nadchodzący urlop albo wprowadzenie nowego asortymentu produktów. Dobra atmosfera konwersacji sprzyja okazji aby w swobodny sposób wspomnieć o swoich unikalnych kompetencjach. Relacja buduje się sama.

Marketing sieciowy …

Nawet jeśli rozmowa została zakończona, to Twoja praca jeszcze nie. Aby zagwarantować, wzmocnienie pierwszego wrażenia,  rozsądnie jest wysłać krótką notkę z podziękowaniem i wyrazami uznania. Powinno tam się znaleźć podsumowanie rozmowy w stylu, że myślałeś o tym albo że dało ci nowy pogląd na coś. Jeśli osoba ma konto w mediach społecznościowych, poproś o przyłączenie. Udostępniaj wpisy na blogu, które publikuje. Tweetuj artykuły, które wspominają o danej osobie lub jej firmie. Czytaj jej książki i wyślij opinię. Chodzi o pokazanie, że spotkanie/rozmowa miała wpływ na Ciebie ale że i Ty wnosisz siebie do relacji.

Nie  należy zapominać, że coraz częściej mamy do czynienia z relacjami wirtualnymi czynionymi za pośrednictwem różnorodnych aplikacji, dlatego też w takich sytuacjach, zwłaszcza pierwszego wirtualnego wrażenia, przydatne stają się następujące rady:

  • chociaż mowa ciała, zatem i ćwiczenia „wzmacniające” są ograniczone nie miej obaw przed kontaktem z użyciem kamery. Wbrew pozorom jest  to doskonała sposobność na zapoczątkowanie znajomości z kimś oddalonym w przestrzeni. Ponieważ w takim kontakcie zazwyczaj widzimy tylko twarz, bądź naturalny i prawdziwy w swojej mimice. Patrz często w obiektyw kamery zamiast obserwować tylko twarz rozmówcy w ekranie. W ten stworzysz poczucie kontaktu wzrokowego co wspomoże zbudowanie relacji i zaufania;
  • media społecznościowe są dobrym sposobem nawiązania kontaktu, zadbaj zatem o swój wizerunek wirtualny: poświęć czas na stworzenie dobrego profilu. Popatrz jak wygląda z pozycji kogoś obcego. Czy został stworzony tylko pod kątem zwiększenia sprzedaży ew. atrakcyjności na rynku pracy? Jeśli tak, dorzuć kilka informacji osobistych, tak by przeglądający mogli Cię lepiej poznać, poczuć, zobaczyć w Tobie człowieka a nie tylko zestawienie osiągnięć zawodowych
  • profil na stronie firmowej: doceń jego znaczenie. Ludzie wbrew pozorom szukając kontaktu wewnątrz organizacji – jeśli mają sposobność – analizują profile. Pozostawienie go pustego, bez zdjęcia albo ze starymi informacjami jest źle odbierane i interpretowane, iż nie zależy Ci na właściwym postrzeganiu.
  • podejmuj działania i bądź konkretny w kwestiach co, jak, kiedy i gdzie komunikować. Uczyń swoją wirtualną osobowość rozpoznawalną i dostępną. Jeśli się do czegoś zobowiążesz np. w dyskusji wirtualnej, komunikuj stan zobowiązań, wszystkim uczestniczącym w temacie.
Pamietaj
  1. Myśl do przodu, przygotuj sobie klika punktów, które chcesz przekazać podczas rozmowy,
  2. Zbieraj informacje o sobie, o swoich mocnych cechach i staraj się je eksponować gdy spotkasz kogoś nowego,
  3. Zadawaj pytania i staraj się ośmielać drugą osobę; im lepiej ją poznasz tym większa szansa na zrobienie na niej dobrego wrażenia.

Nie zapomnij

  1. Twoje postawa powinna być swobodna, pewna siebie i wygodna
  2. Nie lekceważ pogawędek. Mogą się okazać okazją od odkrycia cech wspólnych
  3. Zaprezentować dowodów, które pokazują jakim jesteś expertem albo jakie masz doświadczenie menedżerskie.

Maciej Kowalski avbc Polska

Materiał pochodzi z Harvard Business Review.

Rebecca Knight (How to make a Great First Impression – 12/09/2016 HBR) + Lynette Van Steinburg (comments).

VSPA Design
Facebook