Zarządzanie zmianą
Zarządzanie zmianą, a więc projektowanie i realizacja zmian, staje się w obecnych czasach jedną z podstawowych umiejętności, jakiej oczekuje się od zarządzających organizacją lub jej jednostkami. Zmiany występujące w otoczeniu obligują każdą organizację do nieustannych przekształceń i ciągłego dostosowywania się do zmieniających się warunków „gry”. Kto się nie zmienia ten ginie.
Dokonywanie zmian, zwłaszcza w sposób błyskawiczny, wymaga w równym stopniu poza zdolnością projektowania procesów, wykorzystania właściwych narzędzi w połączeniu z wiedzą psychologiczną.
Wprowadzeniu zmian towarzyszy zazwyczaj opór. Jaka jest jego przyczyna, jakich narzędzi użyć aby go minimalizować i jak sprawnie i efektywnie przeprowadzić transformację w organizacji – to problemy każdego menedżera.
Dźwignia efektywnej transformacji
Prowokowanie zmian:
- Dlaczego reagowanie na zmiany jest niewystarczające?
- Dlaczego powstaje „luka” pomiędzy tym co na papierze a właściwym procesem?
Wymagania stojące przed procesem zmian:
- Odwaga do dokonywania zmian w sobie i w zespole
- Rozpoznanie potrzeb i oczekiwań współpracowników
Podstawy i cele udanej transformacji
- Znalezienie i wzbudzenie właściwej/pozytywnej motywacji wśród pracowników
- Zaangażowanie współpracowników w proces zarządzania zmianą
Elementy procesu:
- Fazy procesu zarządzania zmianą
- Komunikowanie celów zmian
Systemowe podejście do procesu:
- Zarządzanie zmianą a trzy aspekty organizacji: strategia, struktura, kultura
- Ewolucja na bazie kompleksowego podejścia
Rola zarządzającego zmianą:
- Wizerunek własny i definicja roli przywódcy w okresie przeobrażeń
- Automotywacja i samoorganizacja
Główne narzędzia procesu transformacji:
- Myślenie sieciowe oraz myślenie przyczynowo-skutkowe
- Analizy, warsztaty, coaching i wizualizacje
Osiem kroków zmiany:
- Kompletny przegląd sytuacji podczas procesu
- Analiza sukcesów i doskonalenie